Influencer gör reklam för plastikkirurgi

En av Sveriges största och mest populära influencer har startat ett samarbete med en kedja av plastikkirurgi-kliniker. “Samarbetet” innebär att influencers gör reklam för deras klinik genom att bland annat filma, “vlogga”, när hon själv genomgår diverse skönhetsoperationer.

Den kvinnliga influencern som är i tjugoårsåldern och har en betydlig äldre publik och har tidigare i sin karriär berättat om ingrepp hon gjort som artonårig. Enligt hennes egen utsaga ska hon ha opererat sina ögonlock. Ögonlockskirurgi ska dock ha skett av primärt medicinska skäl.

 

De senaste dagarna har hon lagt upp videos och blogginlägg där hon berättar om sina kommande ingrepp som är helt estetiskt motiverade. Fettsugning ska vara hennes första aktion. Intimkirurgi är nummer två, följt av diverse ansiktsoperationer, botox och slutligen bröstförstoringar. Hon har filmat och lagt upp det mesta av sina konsultationer med sin huvudkirurgi och till och med låtit sina följare rösta om vilka operationer hon ska välja.

Att skambelägga någon för vad de väljer att göra med sin kropp är aldrig bra. Emellertid är detta ett fall där en väldigt inflytelserik person påverkar väldigt många tjejer i en äldre målgrupp så här är det faktiskt upp till var och en att ta ett beslut. Influencern påvisar en insikt om vad hennes agerande kommer att leda till.

Unga flickor har det tufft som det är. Anorexia, bulimi och andra typer av ätstörningar blir tyvärr allt mer vanligt förekommande och det kryper ner i åldrarna. Samhället borde ta krafttag för att ändra på denna negativa utvecklingen. Mycket borde ändras. Men en början hade iallafall varit att problematisera den fria viljan. Vi kan inte acceptera att vi inte längre har vår fria vilja. Våra kroppar förtjänar dock förebilder som vågar visa vilka sköhetsideal som kan komplicera fråga. Förebilder som är nöjda med sig själva och har bidragit med något positivt till samhället.